Du är blott en blek lanterna

Så var det fredag.
Jag vet inte vart veckan tog vägen, vad jag har gjort eller vad den har givit mig. Men fredag blev det visst ändå.
Igår hade vi förvisso det roligaste momentet hittills; venprovtagning. Alltså man tar blodprovsrör på varandra i armvecket. När sjuksköterskorna gör det får de göra det först andra terminen plus att de tränar på plastarmar först. Jag trodde att detta gällde oss också, men när lektionen väl var inne var det blodigt allvar, bildligt och bokstavligt, direkt. Eftersom jag varit inställd på plastarmar fick jag en mindre chock när jag fick höra att vi faktiskt skulle sticka på varandra direkt, nervositeten infann sig en aning också men försvann på sätt och vis när man väl satt där med nålen i handen. Min största oro var inte att bli stucken, utan det faktum att man kanske skulle tillfoga någon annan smärta. Alltså var man helt galet fokuserad när det var dags, och man vågade i princip inte vara ostadig på händerna. Momentet var helt enkelt desinficera området, sätta på en åtsnörande "stas", sticka in nålen, koppla in ett vaakuumrör till nålen och fylla med blod, ta ut vakuumrör och byta till ett nytt för att sedan dra ut nålen. Att trycka in rören var nästan det svåraste, det var liksom ett trögt gummimembran man skulle pressa igenom samtidigt som nålen var inne i kärlet och helst inte skulle ruckas. Trots detta gick allt väldigt bra, vi fick testa två gånger, en i varje arm och sedan fick vi diplom på att ha genomfört lektionen. Plus att vi fick testa HB-värdet på vårt blod. Det visade sig att mitt var för lågt för att vara blodgivare, vilket jag har för avsikt att fortsätta med här uppe. Så nu blir det järn-mat för mig framöver. 
Hursomhelst var momentet sjukt roligt och ett sommarjobb på blodcentralen nästa sommar hade varit helt okej.
Dagen idag har varit något rörig. Efter att första föreläsningen blivit inställd satt vi och solade på balkongen på kårhuset med lite syndigt fredagsfika. Därefter en dubbelföreläsning om celler och vävnadskomponenter som väl till vissa delar var intressant, men jag kan ändå inte påstå att hon fångade mig alltför mycket.
Under lunchen körde vi lite filminspelning för vår tackfestfilm. Galet roligt. Efter att ha insett att rundvandringen på en av skolans byggnader inte var värd att vänta i 2,5 timme på gick jag och mina tjejer ut på stan istället, där det inhandlades både nödvändiga och onödiga saker...
Punschdrickarmöte följde därefter, men eftersom jag hade planerat att vara tillbaka i korridoren till sju så blev det ingen punsch för mig och Sara, vi var bara med på delar av årsmötet.
Tillbaka hemma var det dags att vänta in resten av folket som skulle medverka på en vit spelkväll, fredagen till ära. Efter ett par timmars mjukstart invaderades allrummet av 15 pers. Får väl säga att jag tycker att det blev lite väl mycket, men kul hade vi väl för det mesta ändå.
Nu blir det dags att sova, imorgon är det finsittning! Det blir sjukt kul att se alla uppklädda. Den här gången lär fler vara med än på balen:)
Jag har nästan lovat bort mig till springtur med Sara imorgon förmiddag. illa.. Borde sova nu.
Hoppas att alla får en fin helg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0