Dag 10

Detta tenta-p går förbaskat snabbt och på något sätt också löjligt smärtfritt. Om man nu vågar säga så med risk för att det hastigt kommer att förvärras. Jag vet inte vad det beror på, om jag pluggar för lite, om mycket redan sitter helt ok eller om jag helt enkelt bara är  mer harmonisk i mig själv än jag varit tidigare. 
Vi är redan inne på dag tio på schemat, dag elva av plugg då dag fem var uppdelad i två. Det är fem dagar kvar till tentan och det känns verkligen som att det kan gå hur som helst. Frågar de på njurdiagnostik kommer det att gå åt fanders, likaså om koagulationskaskaden blandas in. 
Får vi däremot frågor på aortastenoser, eller mitralisstenoser för den delen, hjärtinfarkter eller blodtryck så kan det nog gå rätt bra. Läkemedel kan de får komma med också, litegrann iallafall. Men bara för att jag önskar mig det så kommer jag aldrig att få som jag vill. Förra tentan var brutalt mycket njure och man kan ju därför tycka att de inte borde köra samma tema igen.. Hursomhaver så finns det ca 9-10 teman att välja bland och de kommer huvudsakligen att behöva välja tre. Vilka det blir och hur det går för mig är därför mer eller mindre skrivet i stjärnorna, eller kanske snarare tentaförfattarnas huvuden.. 

Det är som sagt bara fem dagar kvar, hittills har jag inte varit alltför uppgiven någon dag, det där riktiga tenta-p-hålet har jag faktiskt inte fallit i hittills. Kanske kommer det imorgon när måste lära mig allt EKG jag fortfarande inte kan. Jäkla skitteknik, millimetrar hit och dit som ska mätas. För mycket nuffror att komma ihåg i huvudet. Inte bra. Mitt största sammanbrott var väl egentligen första veckan när jag tenta-p till ära såg till att bli dunderförkyld och sov dåligt i fem dagar, upprepar precis samma historia som förra sommar-tenta-p. Förstår inte varför. Rätt onödigt. Nu känner jag dock att jag är mer tillbaka på banan igen, har tränat en del den här veckan, utan det  tror jag att jag hade blivit nipprig av att bara sitta stilla dag ut och dag in. 

Idag är det lungsjukdomar på schemat, jag deppar fortfarande lite över att vi inte fick några biljetter till sommar-X som hålls idag men istället tar vi en middag på Hg ikväll istället. Äta måste man ju göra ändå och man pluggar ju inte hur sent som helst i vilket fall. Jämfört med hur fullt det var på campus Valla för en vecka sedan så är det nu helt tomt, jag sitter mer eller mindre helt ensam med hela huset för mig själv. Största delen av teknologer och filfakare är klara med alla tentor, bara HU kvar, som vanligt. Lite mer speciella, lite andra tider och på lite annan lokalisation. Lite finare, lite bättre och lite mindre studentlivsstämning. You just gotta love it. Känner att jag har hamnat på fel program i fel stad åtminstone med tanke på att jag faktiskt gillar grejen med studentliv. HU är dött, inte anpassat till resten av universitetet och tja, jag kanske ska stanna med min kritik där. Det sägs ju att det gör oss till bra läkare iallafall. Det är väl alltid något.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0