Återuppstånden blogg

Min blogg försvann under ett par veckor. Konstigt hur stor frustrationen blir när man vet att man inte kan skriva av sig när man känner att man vill. Jag var å andra sidan rädd att den hade försvunnit för gott men tydligen har "bara" blogg.se flyttat över allt till en ny bloggplattform(?), vad nu det är för något. Vi är nu redan två veckor in på terminen, nolle-p är över och har faktiskt passerat mig relativt obemärkt. Jag var på BVC i helgen, med all säkerhet min sista. Nu har jag inget att gå dit för längre över huvudtaget, lika bra är väl kanske det. Trots det var det kul, underhållande men jag känner mig verkligen färdig.

Terminen hittills har bla bestått av en kostlab, där man under tre dagar skulle väga och skriva upp allt man åt. Fruktansvärt frustrerande, jättejobbigt. Så slutade det också i att jag äter 60% av vad som behövs för att "hålla uppe den vikt man har". Skulle nog säga att det blev en kombination av ovilja att äta (man drar sig för det när man vet att man måste ha vågen i högsta hugg), samt att man nog blir lite mer duktig under ett sådant projekt, trots äpplepaj på söndagen. I vilket fall var det intressant att se resultaten, mitt för låga kalciumintag tror jag inte skiljer sig markant från andra "icke-kontrollerade" dagar, det kanske är dags att börja dricka lite mer mjölk trots allt. Ärligt talat så låg de flesta näringsämnena på ett antal procent under 100 och då tycker jag ändå att jag är relativt duktig med att se till att äta lite av varje.. Tydligen måste vi dessutom även börja proppa i oss folsyra om vi vill få fina barn om några år, jag och mer eller mindre alla tjejer som var med. 
Kost- och nutritionsavsnittet har varit intressant men dessvärre inte särskilt motiverande att läsa på. Mekanismer bakom övervikt var dock mer intressanta än undernäring, kanske för att det känns så mycket närmare oss. 
Nu har vi svängt över på diabetes och även om det är mycket trögt plugg så är det lite kul att börja förstå mekanismer bakom sjukdomen, särskilt eftersom utbildningen har tassat runt ämnet i tre terminer nu; "Diabetes får ni inte fundera över nu, det kommer på T4". Efter att ha haft en kompis med diabetes var det faktiskt ännu lite mer spännande. Jag blir alltid som mest motiverad när jag faktiskt kan knyta något till verkligheten. 

Helgen bestod av kräftskiva på fredagen och Rock-kravall på lördagen. Båda något helt fantastiskt trevliga. Det är så skönt att känna att man har ett gäng tjejer omkring sig som man kan lita på att man alltid har kul med. Mest pågår dock uppladdningen inför den kommande helgen nu. Vi har lyckats få ett lag i "Dra't i spa't", med andra ord, en dragkampstävling mellan de olika programmen på universitetet. Veckan kommer därför att ägnas åt dragträning men framför allt åt att plugga igen den här veckans basgruppsfall men även det kommande i helgen, eftersom jag insett att inte många timmar kommer att finnas över där. Det blir därför till att fortsätta plugga diabetes, den här gången behandlingsprinciper samt lite mer kring typ 1-diabetes. Sedan tror jag bestämt att det är magsår vi ska hugga in på. Även om vi inte vet det, egentligen. Fast så gör vi det ändå... PBL är fantastiskt. Tack och lov är jag inte särskilt schemalagd i veckan, det kunde inte komma mer lägligt. Nu ska jag fortsätta att bre ut mig över min pojkväns lägenhet, jag tror ärligt talat att jag är här mer än han är. Får så bra pluggro.
Home is where the heart is, eller vad säger man? 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0