Mellis

Idag blev jag bara så fruktansvärt sugen på att baka något, men helst utan någon större mängd socker eller fett. Då sprang jag över dessa bananmuffins som jag fixade till litegrann. Kanske inte supernyttiga, men ganska goda. Även om jag är rätt säker på att de inte är lika kul imorgon...

Bananmuffins med havregryn

Du behöver

  • 75 g smör
  • 1,5 dl mjölk
  • 3 dl havregryn
  • 2 ägg
  • 0,5 dl råsocker
  • 1,5 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk kanel
  • 1-2 bananer
Gör såhär:
Sätt ugnen på 250 grader.
Smält smöret och blanda i mjölken. Häll detta över havregrynen och rör om. Tillsätt därefter äggen ett i taget. Blanda de övriga torra ingredienserna i en skål för sig och blanda sedan ner detta i havregrynssmeten. 
Skär bananen i slantar och lägg ett par stycken i botten på varje muffinsform. Klicka sedan i smeten och tryck ner en bananslant till. 
Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter (inte för länge, då blir de torra!)
Låt svalna på galler.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0