Svenskt-svenskare-svenskast?

Okej, jag säger nog ganska ofta att något är det godaste som finns. Men det här tar nog priset:


Jag och min syster sympatiserade alltså med regnet, valde att stanna inomhus och baka kanelbullar. Helt enkelt oslagbart. Här är receptet jag brukar använda. Det blir i princip alltid riktigt bra!

Kanelbullar ca 40 st

Deg:

  • 150 g smör/margarin
  • 5 dl mjölk
  • 50 g jäst för söta degar
  • 1 dl socker
  • 1/2 tsk salt
  • 2 tsk (eller mer!) nystött kardemumma
  • Ca 1,4 l vetemjöl

Fyllning:

  • 100 g rumsvarmt smör/margarin
  • 1 dl socker
  • 2 msk kanel

    Ägg
    Pärlsocker

Gör såhär:

Smält matfettet i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till 37 grader (fingervarmt)

Smula ner jästen i en degskål på 3-4 liter. Häll över degvätskan och rör om tills jästen löst sig. Tillsätt socker, salt och kardemumma.

Mät upp mjölet (luftigt, packa inte!) i ett litermått.

Tillsätt mjölet men spara ca 1/2 dl till utbakningen.

Arbeta degen kraftigt ca 5 min med maskin eller 10 min för hand tills degen känns smidig och släpper från bunkens kanter.

Låt degen jäsa övertäckt med bakduk i ca 30-35 min.

Ta upp degen och knåda den smidig på mjölat bakbord. Dela den i 4 delar och kavla ut varje del till en avlång platta.

Rör ihop ingredienserna till fyllningen och bred ett tunt lager på kakan. Rulla ihop och skär varje rulle i 10 delar. Lägg bullarna i formar eller på bakplåtspapper och tryck lätt i mitten på varje bulle.

Låt jäsa 40 min till.

Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker

Grädda i 250 grader i 5-8 min tills de är lagom bruna och fina,

Låt bullarna svalna på galler under bakduk

Ät bullarna halvvarma med ett glas kall mjölk!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0