En lyckad överraskning

Brödet igår blev faktiskt riktigt bra. Dock har vi en konstig ugn som inte går upp till mer än 250 grader. Enligt receptet (nedan) ska man ha 275 grader, sätta in brödet och sänka direkt till 250... Det gick ju med andra ord inget vidare, och jag fick köra på 250 under längre tid och mäta temperaturen inuti hela tiden. Jag blev väldigt förvånad över att jag faktiskt lyckades, hade en del tvivel på min lilla surdeg, men det gick tydligen. Imorgon funderar jag på att starta igång något med aprikoser, russin och nötter, sådana grejer. Det är ju helt sanslöst gott. Tycker jag iallafall.

Idag har jag dessutom lagat rotmos. Hur husmanskostigt/husmorsaktigt känns inte det? Det blev faktiskt ganska gott, minns inte riktigt hur det smakade på dagis mer än att man tyckte om det...
Imorgon ska jag dessutom avrättas med min engelska bokredovisning, men jag har faktiskt förberett mig en del, så jag hoppas att det ska gå bra. Problemet är bara att jag blir så himla stakig när jag ska prata engelska i nervöst tillstånd.. Men det får helt enkelt lösa sig. Det var ju en bra bok och jag vet vad den handlade om.
-Problem solved.
I helgen är det äntligen distriktsstämma med MUF, ska bli fantastiskt roligt att träffa hela distriktet igen och få diskutera lite motioner, vad de än må handla om i år...

Recept på brödet kommer här:
(Det är nog nästan det enklaste man kan baka i surdegsväg)

Dag 1, kväll
100 g rågsurdegsgrund
300 g vatten
180 g rågmjöl

Blanda surdegsgrund med mjöl och vatten, täck med plast och låt stå över natten.

På morgonen ska degen vara bubblig och ganska lös.  

Dag 2, morgon
surdegen från gårdagen
50 g vatten (kallt om det är kyligt, varmt om det är en ruggig dag)(jag använde ljummet)
300 g rågsikt
10 g salt
1/2 tsk kummin (eller lite mer)

Blanda alltsammans i en bunke för hand i en minut eller två. Låt jäsa tills degen uppnåt dubbel storlek på ett ungefär. Min deg tog ca två timmar på sig.

Tryck ner ett bakplåtspapper i en kastrull som rymmer cirka 2 1/2 liter (eller brödform) och kleta ner degen. Strö på lite kumminfrön och lite mjöl, täck med en handduk och låt jäsa tills degen rest sig ordentligt igen, ungefär 1 timme. Sätt ugnen på 275 grader i god tid.


Och så skjuts in i ugnen! Sänk temperaturen till 250 grader. Efter 15 minuter sänker du till 200 grader och låter det stå ytterligare 15–20 minuter. Sticker man en termometer i brödet bör den visa runt 98 grader när det är klar. Om man vill kan man plocka ut brödet ur kastrullen de sista 10 minuterna och baka klart det direkt på gallret, då får det lite mer skorpa på sidorna som annars kan bli lite bleka.

 Det ser ju faktiskt nästan proffsigt ut iallafall...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0