Måndag

Har varit jättdålig med uppdatering några dagar nu, förvissao har jag inte så många läsare som kan klaga, men ändå. Surdegen håller just nu på att bli ett bröd, får se hur det blir bara.
Det här är vad som har hänt sedan sist:

Dag 5, morgon
Upprepa steget från dag 4, alltså häll ut allt utom cirka 50 gram, fyll på med mer mjöl och vatten och rör om.

 

Dag 5, kväll
Om surdegen efter 10–12 timmar har rest sig ordentligt, nästan till dubbel storlek, och har konsistens som liknar chokladmousse är din surdegsgrund klar.

Nu är det alltså bröd på g, och lyckas jag så visar jag senare.



Idag slutade jag riktigt tidigt och gick och tog en kopp te med några vänner. Lyckades faktiskt kombinera det med "plugg" och jag känner mig nu relativt redo inför min engelska bokpresentation på onsdag.
Nu har jag suttit hemma och pluggat teori i ca två timmar, och jag känner att väjningsplikter och riskbedömningar börjar blanda ihop sig så smått i mitt huvud...
När man pluggar tycker jag att man nästan måste ha något att dricka, vet inte varför men så är det. Eftersom jag för tillfället är i en inte-dricka-kaffe-period så utökar jag nu mitt tedrickande ännu mer. Ett nytt te har införskaffats, och det var verkligen fantastiskt gott. Jag brukar tycka att rooiboste är rätt tråkigt att dricka i längden, men det här innehåller tydligen ananas, citron och pomelo (någon form av citrusfrukt har jag för mig?) och det är verkligen jättegott! Hett tips alltså.
Nu ska jag nog återgå till mina vägmärken, återkommer angående brödstatusen senare.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0