Planering och självdisciplin?

Idag är jag dagen till ära helt ledig, vilket dock inte innebär att jag tänker (eller har tillåtelse) att lata mig hela dagen. Min to do-list för dagen är faktiskt relativt lång och den här gången tänker jag se till att faktiskt få allt gjort!

* Läsa klart min engelskabok √

* Plugga massor med körkortsteori

* Städa marsvinsburen√

* Mata surdegen   √

* Göra klart veckans fysikuppgifter (tro det eller ej, formelsamlingen är faktiskt hemma för en gångs skull!)  √

Just det, har ju glömt att uppdatera surdegens fortskridande. Har nu nått fram till dag 4. Mitt schema blir lite omvänt mot receptet eftersom jag råkade starta på kvällen... Det här är iallafall så långt jag har kommit. Måste säga att det sved lite i hjärtat att slänga ut större delen av innehållet i burken... Recepten kommer fortfarande från www.paindemartin.se . Tror att man måste skriva ut det, med upphovsrätt och sådana grejer. Eller?

Dag 4, morgon (kväll för min del)
100 g (1 dl) ljummet vatten
90 g (1 1/2 dl) ekologiskt rågmjöl

Blanda i vatten och det nya mjölet. Blandningen kommer nu att bli lite tjockare. 

Dag 4, kväll (morgon dag 4 för mig)
100 g (1 dl) ljummet vatten
60 g (1 dl) ekologiskt rågmjöl

Nu bör jäsprocessen ha kommit igång och surdegen bör ha vuxit en hel del. Doften är (dock) inte enbart angenäm, och surdegen behöver fortsätta utvecklas för att den ska bli stark. Häll ut allt utom cirka 50 gram (1/2 deciliter), fyll på med mer mjöl och vatten och rör om. Om surdegen inte kommit igång, låt den stå ytterligare 10–12 timmar innan du fortsätter.

Jag konstaterade att det luktade som sur honung ungefär, känns egentligen inte som något man skulle vilja ha i sitt bröd. Fast okejdå, jämför med hur jäst luktar så är ju inte det det allra mysigaste heller.. Nu är det iallafall inte långt kvar tills jag kan börja baka och jag hoppas verkligen att det här kommer funka...
Nu tror jag att jag måste ta itu med dagens punkter så att jag blir klar någon gång. Plus starta om min dator. Vet inte om det är blogg.se som hatar mig eller om min dator bara är allmänt grinig..
Måste för övrigt se till så att min kategori på sidan kommer tillbaka. Den försvann spårlöst efter att jag grejat lite med designen (som för övrigt är helt osammanhängande och relativt ful) och den här texten ska dessutom inte vara i fet stil. GAH!

 



Update 12.45

Boken är färdigläst och marsvinen har flyttat hem igen. Dock blev jag distraherad av en nödvändigt, om än oplanerad sysselsättning. Nämligen att rensa min strumplåda. Jag förstår inte hur många strumpor man plötsligt bara har en av. Det är ju knappast så att man glömmer en strumpa och bara har på sig en när man går hem? Jag vill även minnas att jag hade ett relativt stort antal svarta strumpbyxor. Någonstans runt fyra-fem iallafall. Idag fann jag ett par. Var de andra har tagit vägen har jag ingen aning om. Frågan är om de fortfarande befinner sig i huset?

Här är iallafall en efterlysning på några av de ensamma stackare jag har uppmärksammat idag..

Har någon sett någonting är alla upplysningar värdefulla. Någon saknar sin andra hälft..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0