Tidsfördriv

När man slutar tidigt är det ju naturligtvis en bra plan att ta med sig något plugg man ändå behöver få klart, och faktiskt ta itu med det så att det är färdigt. Det var min plan med veckans fysikläxa, men att få med sig två böcker, en miniräknare och en formelsamling blev tydligen för mycket för mitt huvud, miniräknaren och böckerna är det enda som ligger hemma nu. Med andra ord, fysik utan formelsamling är ungefär som att hm, laga mat utan recept går ju faktiskt, så kanske skriva utan penna. Åtminstone för mig som faktiskt inte orkar lagra alla energilagar som finns i bakhuvudet.
Lösningen blev ett försök till att lösa uppgifterna ändå, blandat med brödbak. Jag hade ju faktiskt jäst kvar sedan mitt lilla misstag igår, och surdegen blir inte klar på länge. Så det fick bli rågbröd/kakor som varvades med fysiken.

Rågbröd

50g jäst
1,5 tsk salt
6 dl ljummet vatten
6 dl grovt rågmjöl
6 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke, strö över saltet och häll på vattnet. Låt stå i 5-10 min. Rör därefter om med en trägaffel tills jästen har löst sig.
Tillsätt därefter mjölet, rågmjölet först, och blanda ihop det snabbt. (Det blir en ganska kladdig deg)
Lägg över en handduk och låt jäsa 40 min.
Blanda därefter lite till med trägaffeln, och häll ut degen på ett mycket mjölat bakbord. Fös ihop degen utan att knåda den till en "limpa" som sedan delas i fyra delar. Lägg bitarna på plåtar med bakplåtspapper (två på varje), och tryck ut degen till runda platta kakor.
Låt jäsa 15-20 min.
Grädda bröden i 225 grader i 15-20 min, och låt sedan svalna på galler.



De ser rätt grå och tråkiga ut, men de blev väldigt goda, och man blir riktigt mätt!


Kommentarer
Postat av: M

Smakade mycket gott. Lycka till med bloggen!

2010-03-01 @ 20:13:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0