Barndomsminnen=hallongrottor

Okejokej, i helgen bakade jag något jag inte gjort på flera år, men som jag minns så otroligt tydligt från när man var liten, dvs hallongrottor. Jag vet egentligen inte varför, men det är ett sådant där minne man har, av att stå och baka med mamma, gärna en lördagsmorgon. I helgen återupplivade jag det hela och fick ett fantastiskt gott resultat!
Du behöver:

  • 4½ dl vetemjöl
  • 1 dl socker
  • 1 tsk bakpulver
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 200 g smör eller margarin

Fyllning

  • 1 dl fast hallonsylt
Gör såhär:

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda samman mjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker i en skål.
Skär matfettet i mindre bitar och tillsätt det.
Arbeta snabbt samman till en deg, gärna i matberedare (bäst, annars för hand, t.ex. hacka ihop det med en kniv och sedan med fingrarna)
Låt degen vila en stund i kylen, eller strunta i det, beroende på hur lätt du vill ha den att jobba med, lättare efter kylen.
Forma degen till valnötsstora bollar och lägg i muffinsformar på plåt.
Gör en fördjupning i varje kaka och lägg i en klick sylt.
Grädda i mitten av ugnen ca 10 minuter och låt kallna på galler.

Tycker man att det blev för många att äta upp går de jättebra att frysa in, det blir näästan bara ännu godare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0