7

För tredje natten av tre i rad tillbaka kan jag inte sova. Det börjar visst bli en vana, eller så är jag bara bortskämd. De senaste månaderna har jag vant mig vid att somna på stört så fort jag lägger huvudet på kudden och kryper nära intill. Nu känner jag mig bara ensam och full av tankar, medan klockan alldeles för snabbt tickar närmare morgondagen. Det blir liksom oundvikligt när det inte finns något annat att fokusera på. Jag, tentan. Disken. Att det är nyår imorgon är inte ens något man klarar av att glädja sig över. Kommer man att kunna dricka lite champagne och något glas vin utan att vara bakis på tisdag? Hur länge kan vi egentligen stå och titta på raketerna? Vi ska ju trots allt upp imorgon. Vad är det nya året att fira in när det egentligen bara innebär en dag närmare den där satans pappersbunten och det bruna kuvertet? Följt av tolv dagar av, ja, av vadå?
Ärligt talat ingenting. 
Jag behöver komma bort från allt och från den här stan. Folk ska åka till Thailand och åka skidor. Jag ska åka till Göteborg och mest vara ensam medan folk är på jobbet. Som om jag inte får nog av den varan som det är redan nu. Och ja, jag blir irriterad och arg på mig själv för att jag är så förbannat självömkande. Men jag tror inte att någon som inte har genomgått det här fattar hur fruktansvärt psykiskt påfrestande det verkligen är. Jag hade skuldkänslor när jag var på gymmet idag. Fick stressa för att hinna hem till tentagruppen. Jag gick dit för att jag trodde att det skulle hjälpa mig att sova bättre. 
Det fungerade uppenbarligen inte och nu har jag dåligt samvete över att jag kunde lagt den tiden på viktigare saker.  Jag blir trött av att läsa igenom gamla tentafrågor som lägger 4% av poängen på att man ska beskriva det exakta genomförandet och tekniken bakom labbmetoder. Sådant vi inte har pratat om den här terminen över huvudtaget. Sådant vi hade en labb på i T2 och framför allt sådant vi ALDRIG kommer att göra själva. 
Jag blir arg. Ledsen. Känner mig maktlös. 
Framför allt det. Maktlös. Känslan av att jag inte har kontroll över det här överhuvudtaget. Har jag otur har jag pluggat och förstått fel saker och inte alls det de kommer att fråga på. Jag har sällan mått så dåligt som under förra  februaris omtentaångest, jag orkar inte genomgå det igen. Samtidigt så har jag inte kapacitet till att orka mer än det jag gör nu. Jag gör mitt bästa men jag tvivlar på att det är tillräckligt ändå. 
Jag borde nog egentligen skriva det här någon annanstans. Eller bara låta bli att publicera det. Fast jag är ändå i för stort behov av förståelse från något håll. 
Fast mest är jag nog i behov av sömn. 
 

Kommentarer
Postat av: Camilla

Med tanke på att du säger att folk som inte gått igenom det inte kan förstå, så får du väl ta det här från någon som har gått igenom det: slappna av. Jag VET att det är helt åt helvete svårt att göra (jag brukar titta mycket tvivlande på alla i min omgivning som säger samma sak till mig), men det är sant. Man måste slappna av. Inse att en omtenta inte är jordens undergång och att det bara finns så mycket av tentor man kan styra. Tentatorerna kan bestämma sig för att fråga på dumheter som ingen läst. Det bara är så.

Ha inte dåligt samvete över att du tränar. Jag tränade en timme om dagen hela T4-tenta-P och det gick bra ändå. Jag tränar en timme om dagen även detta tenta-P. Ju fler tenta-P som kommer, desto mer inser jag att det inte funkar att plugga åtta, tio timmar om dagen för mig. Min hjärna sparkar bakut och får psykbryt där man helst bara vill ligga i en hög på golvet och grina. Så jag tränar, lägger pussel, bygger lego, läser böcker och skriver blogg.

Ring pojkvännen, mamma, syskon, kompisar, eller vem som nu kan tänkas vara bra att prata med. I min erfarenhet lyssnar de mycket hellre än man tror.

Fira nyår. Kanske inte supa-skallen-i-bitar-vara-bakis-i-tre-dagar, men fira. Det är ett nytt år.

Du måste överleva många år till, både i skolan och med rätt tuffa krav ute i verkligheten. Man måste inse att man inte kan leva och dö med varje tenta-P och tenta.

Du klarar det, det är jag helt övertygad om :)

2012-12-31 @ 14:10:27
URL: http://www.cosmicuniverse.net/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0