Sjukvecka och långgrunt

Sådär, nu kanske vi skulle ta och uppdatera lite här igen.

När vi hade kommit hem från Sydney var Sara sjuk och efter en springtur visade det sig att inte heller Hedvig hade klarat sig undan de australiensiska virusen. Vi har därför varit allmänt sänkta i vårt allmäntillstånd den senaste veckan och inte orkat göra så mycket (utöver att smitta folk på jobbet där väldigt många tycks vara sjuka, det känns inte som en slump att  vi åkt på något vi också).. På onsdagen efter att vi hade kommit hem var vi trots allt ute på universitetet här och delade ut våra enkäter för studentpopulationen. Vi fick en smärre chock eftersom vi räknat med att "förhoppningsvis" lyckas dela ut iallafall 150 stycken på tre kurser. På onsdagen hade vi träffar med två av tre kontaktade föreläsare, varav den första hade sagt att han skulle lägga ut info på kursens hemsida men att det sannolikt inte skulle vara så många studenter där eftersom det inte är så många som kommer på  föreläsningen. Efter att väldigt nervösa ha stått utanför föreläsningssalen innan vi fick komma in hamnade nog hjärtat mer eller mindre i halsgropen när vi kom in i föreläsnings"teatern" och insåg att där satt nog nära 250-300 personer. Vi hade räknat med att där kanske skulle vara 50.... Vi fick dra vår information på engelska i mikrofon (vi överlevde) och lyckades sedan dela ut varenda enkät vi hade med oss, de tog tom slut så att vissa inte fick.. Efter det fick vi snabbt kila till jobbet och printa ut fler för att kunna ha något med oss till nästa kurs med studenter. De var dock något mer väntade till antalet och vi fick in några stycken där. Efter att ha ägnat någon dag åt datainmatning (vi var sjukt snabba!) så insåg vi att av alla säkert 250 vi hade delat ut så var det runt 160 som vi faktiskt kunde använda, efter att ha sållat bort enkäter med ogiltiga godkännanden, otydbara adresser, samt en och annan snopp (ja, nu skrev vi snopp på bloggen och ja, det var 18-åriga universitetsstudenter. Vi var också chockade..)

Resten av veckan förflöt med databearbetning, kurering av sjukdom samt ett par lugna eftermiddagar i skuggan nere vid "lagunen", det anlagda pool/strandområde som finns i centrala Brisbane, palmer, sandstrand, strandliknande pool, rubbet.
I lördags tog vi dessutom en tur till Wellington Point Beach, vilket ligger ca 2,5 mil utanför Brisbane men med kollektivtrafik tar det ca 1,5 timme att ta sig dit... När vi kom fram var vi därför hungriga och bestämde oss för en ordentlig frukost/brunch/lunch/andra frukost, den såg ut såhär:

Väl på "stranden" hade förväntat oss mer sandstrand men det var mer av grässtrand, lite sumpstrand samt lite sandstrand men inte så fin sand. Dock hade vi läst oss till att tidvattnet skiftar så mycket att man kan gå över till en ö ute i havet när det är ebb. När vi kollade på tidvattenprognoserna såg det inte ut som att vi  skulle lyckas vara med om det där, men helt plötsligt när vi ligger i skuggan och låter vår solkräm sjunka in (inget solande här inte!), så ser vi hur vattnet liksom bara försvinner och lämnar efter sig en lång sandgata ända ut till ön. Vi packade  ihop våra pinaler och började därför traska hela vägen ut. Med något smärtande fötter pga alla snäckor, snäckskal och andra djur som ju faktiskt finns på havsbotten som plötsligt utgjorde vår gångväg så var vi till slut på ön, tog oss ett varv runt den och promenerade sedan tillbaka. Minst sagt en aning häftigt med naturens krafter och förmågor.

Vägen ut

Jätteblå maneter, tyvärr omöjligt att fånga färgen på bild

Utsikt från lilla ön

(de solskyddade) Vandrarna

När vi väl kommit  iland var det dessvärre inte så mycket vatten kvar alls utan hela strandlinjen var plötsligt torrlagd. Vi tillbringade därför ytterligare en stund i skuggan innan vi tog oss en fika och åkte hem. Inget badande för oss med andra ord, men det kanske var lika bra.

Efter vår lilla utflykt bestämde vi oss för att det får bli några dagar hemma och jobbet för att ta det lugnt och få saker gjorda. Vi är nu i princip helt klara med alla brev som ska skickas ut till studentpopulationen igen om tre veckor och idag ska vi pyssla lite med den lilla data vi har fått in från vårdcentralspopulationen. Det går minst sagt sådär på den fronten. Vi börjar bli lite oroliga för projektet men det drabbar nog egentligen mer vår handledare än oss eftersom vi ju mest ska skriva rapporten och skriva vad som gick snett om det gör det. Vi måste faktiskt inte ha "lyckats" med projektet, även om vi ska göra vårt bästa. Huruvida folk vill fylla i enkäter är dock inget vi kan göra sådär jättemycket åt.

Igår skulle vi ta oss en tur till universitetets oktoberfest. Det gick sådär, den var pytteliten och hade dyrt inträde. Det blev därför en kaffe i botaniska trädgården med utsikt över floden och fyra militärhelikoptrar som uppenbarligen hade någon form av övning och cirkulerade över oss i säkert 15 minuter. Därefter blev det en liten promenad längs vattnet för att sedan väldigt spontant ramla in på ett par drinkar på en av barerna. Fantastiskt mysigt och väldigt goda drinkar.

Just nu håller vi som bäst på med att förbereda oss fysiskt och mentalt på vår stora tripp som går av stapeln på söndag. Vi ska bussa uppför the Sunshine coast med stopp i Noosa, harvey bay där vår tvådagarsutflykt till Fraser island avgår, samt slutligen Airlie beach, varifrån vi ska ut och segla i tre dagar runt whitsunday islands och barriärrevet. Behöver vi säga att vi längtar? Vårt största problem just nu heter ryggsäck. Vi har båda stora rullväskor som vi åkte hit med, samt varsin liten ryggsäck, men där får vi ju inte plats med packning för en vecka och rullväska känns inte kalasbra på segelbåt. Det finns en risk att vi måste shoppa en helt enkelt, såvida vi inte får napp hos någon av dem vi frågat om de har något att låna ut. Håll tummarna för oss!