Vi har varit i Sydney!

Nu har vi ju varit helt katastrofdåliga på att uppdatera här så det kanske är på sin plats att vi skriver lite. Vi skyller vår frånvaro på att vi har varit i Sydney fem dagar samt jobbat hårt och varit förkylda övriga dagar (vi har kommit hem och mer eller mindre totaldäckat..)
Så, Sydney!
Vi tog ett sjukt tidigt morgonflyg från Brisbane till Sydney. Vi fick gå upp runt fyra för att ta oss till flygplatsen och hoppa på planet vid 7.30 tillsammans med alla businessmänniskor som uppenbarligen flygpendlar. Resan tog knappt 1,5 timme innan vi åter befann oss på fast mark, den här gången i Sydney. Eftersom vi skulle tillbringa första natten hos Hedvigs kompis som bor strax utanför stan och hon skulle jobba fram till lunch så bestämde vi oss för att ta oss en tur till operahuset (eller ja, vi nästan snubblade över det från där vi gick av tåget..) samt en tur genom botaniska trädgården. Hela tiden gick vi och släpade på våra väskor som blivit pinsamt tunga trots att vi "bara" skulle vara borta fem dagar. Vi tog oss en andra frukost med utsikt över Harbour bridge och operahuset och njöt av solen som började titta fram (det var för övrigt rätt kallt i Sydney, en liten chock efter att ha kommit från varma Queensland..)

När lunchtid närmade sig tog vi oss ut mot Sydneys förorter där vi mötte upp Alex som skulle vara vår husvärd, tog oss ett par rullar sushi till lunch (här kan man alltså köpa sushi i rullar, inte uppskurna utan man får hela rullen inpackad i lite plast och en liten fisktub med soja som man kan droppa över och så äter man det som en french hotdog ungefär). När vi lämnat av oss alla grejer hemma hos Alex tog vi oss en liten (2,5 timmar...) tur runt det gamla OS-området från när sommar-OS hölls i Sydney år 2000. Området var helt gigantiskt med jättearenor för de olika typerna av sporter. En stooooor friidrottsarena, en jättestor simhall, en fotbollsstadion, massa områden runtomrking, en stor bågskyttebana, BMX-spår osv. Promenaden runtom beräknade vi till att den nog var nära två mil och vi var rätt trötta när vi kom tillbaka till lägenheten.
Alex bror kom och skulle laga middag åt oss och efter vissa fadäser så fick vi ändå mat i oss och gick till sängs och hoppades att vi skulle klara oss från att bli magsjuka.. (Middagen innehöll bla halvråa kycklingkebabspett..)
Efter att ha överlevt natten tog vi oss åter in till centrala Sydney, checkade in på vårt superfräscha hostel och lämnade grejerna där innan vi begav oss ut på upptäcktsfärd i stan. Vi gick ner mot Darling harbour, tog oss en runda i "Chinese garden of friendship", där de helt enkelt har byggt upp en kinesisk trädgård mitt i stan för att uppmärksamma de vänskapsband som finns mellan Australien och Kina, typ.

Mulánporten!

När det började bli lite för kallt i Kina så började vi promenera mot dagens mål som var Sydney aquarium. På vägen dit insåg vi dock att vi skulle behöva äta först och tog oss därför några meter bort till vad som nog bör räknas som CBD, dvs central business district, där vi fick lära oss att på vissa ställen kan man fortfarande få fräsch thaimat för 60 kronor till lunch... Därefter knallade vi åter vidare mot akvariet där vi tillbringade säkert 3 timmar med att titta på alla fantastiskta hajar, fiskar osv. Vi var båda överens  om att sjöhästarna och sjökorna nog var de coolaste djuren (så mycket för alla andra fina fiskar de hade).

På kvällen hade vi fått sponsring från Tandläkarna Hedlund för att äta en lyxig middag på Sydney Tower 360 Bar and Dining. Efter att ha anmält oss i receptionen på nedervåningen (i namnet Hedwum) fick vi gå igenom en säkerhetskontroll och sedan åka hiss upp till själva restaurangen. Det tog ett tag och på vägen upp fick vi lock i öronen. Väl uppe hade vi utsikt över hela Sydney. Tornet snurrar runt, eller snarare, golvet där borden står åker runt ganska långsamt, så servitörerna fick leta lite efter oss och vi fick i vår tur leta efter badrummet eller helt enkelt vänta tills det stod utanför vårt bord. Hursomhelst så hade vi i alla fall en supermysig servitör, som förstod att vi var två tjejer som ville mysa till det lite, och detta plus god mat och god dricka resulterade i en toppenkväll på restaurangen!
Efter att vi ätit (särskilt efter en drink och några glas vin) tyckte vi att det var en bra idé att försöka upptäcka Sydneys nattliv. Vi frågade om tips på vårt hostel och gick till en backpacker-bar. Kvällen slutade dock med det kortaste besöket någonsin på ett uteställe. Vi gick in - och sen ut igen...

Fancy dinner

På lördagen gick vi på mer sightseeing. Vi började dagen på Paddington markets, en jättestor inomhusmarknad där man kunde köpa allt och lite till. Vi fick med oss lite mystiska frukter som vi kunde ha till mellanmål/frukost och gick mest och insöp atmosfären. Fiskmarknaden var minst sagt cool att se på. Senare gick gick vi över Harbour Bridge (vi skippade Bridge climben där man kan promenera längs hela brons kanter, liksom över själva bron. Vi visste inte om vår känsla för det där med höjder skulle klara det). Vi varäven i området The Rocks (Sydneys äldsta bosättningar), Barracks Museum där vi fick lära oss mer om Sydneys historia och ANZAC Memorial, vilket var rätt mäktigt (ett stort minnesmonument för de soldater som dog i första världskriget och varje stupad soldat har en fastlimmad stjärna i kupoltaket).
På kvällen gick vi ut och åt middag på ett malaysiskt ställe med sjukt god, men väldigt stark mat. De hade även BYO (bring your own booze), men det hade vi inte förstått. Det finns tydligen en hel del restauranger med det temat här i Australien. Mätta så att vi sprack gick vi hem och la oss.

Sara vid the Rocks

På väg upp mot Harbour bridge
Utsikten från Harbour bridge..

Morgonen därpå tog vi en halv frukost på hostelet och en halv på vårt frukostställe rätt över gatan. Sara märkte att hon inte kände sig särskilt pigg då förkylningen som vi fortfarande går och dras med började bryta ut. Hon givck därför tillbaka till hostelet och  la sig ett par timmar medan Hedvig gick för att utforska Sydneys maritimmuseum med dess gamla militärbåtar. De hade även besök av ett fartyg som arbetar mot japanska valjägare ute på haven. Rätt sjukt att höra om deras historier om hur hänsynslösa japanerna är.. (Japan är i princip det enda land som inte skrivit under på avtalen om att inte jaga val).

Sedan hade Sara piggnat till lite och vi tog (om än i olika omgångar) varsin båt ut till Manly beach, ett litet ösamhälle 30 minuters båttur från centrala Sydney. Stranden var jättevacker men tyvärr var det lite för kallt och blåsigt, samt bråttom, för att vi skulle hinna bada. Ett antal modiga surfare var dock i vattnet och tampades med de jättestora vågorna. En lunch vid stranden och en Ben & Jerry-glass senare tog vi båten tillbaka till Sydney för att hinna med vårt sista (obligatoriska) stopp innan vi kunde åka hem, nämligen Bondi Beach. När vi kom dit var det snudd på att det började skymma och det blåste en del så stranden var relativt folktom. Hedvig tog ett väldigt kort och grunt dopp (vågorna var vansinnigt starka både inåt och utåt) innan vi återvände in mot stan och gjorde oss redo för ytterligare en asiatisk middag, den här gången taiwanesiskt. Vi satte i oss dumplings, nudlar, någon wokrätt och lite annat smått och gott där man fick kryssa i en liten beställningssedel för vad man ville ha. Alla som jobbade i köket stod med munskydd och servitriserna var strikt förbjudna att komma i närheten av köket. Det kändes helt enkelt väldigt... Asiatiskt.

Sara vid Bondi beach

Hedvig badar...

En av taiwanrätterna

Tillbaka hemma på hostelet så stupade vi som vanligt i säng för att sedan morgonen därpå hinna med lite shopping och en frukost på stan för att sedan hämta våra väskor och ta oss iväg mot flygplatsen..

Nu ska vi strax till jobbet så vi får berätta om de senaste dagarnas eskapader i ett senare inlägg.