Intensivveckor

Det var en trött läkarstudent som tog tåget hem från Eksjö igår.
Jag har just nu min akutplacering i två veckor vilket ju är rätt kul men samtidigt så är jag redan trött på att fara och flänga. Förra veckan åkte jag liksom från Oskarshamn till Linköping, packade om väskan, åkte upp till Sthlm och därefter direkt till Eksjö från Stockholm i söndags. Minst sagt intensivt. 
Därför valde jag att späda på det hela med att avklara min akutplacering på tre dagar. Inte för att jag inte tycker om att vara på akuten (eller jo okej, jag tycker att det är lite överhypat) men om inte annat för att Eksjö är inte så himla spännande ändå. Akuten är ju en av de få praktikställen som har patienter dygnet runt och med andra ord kan man lätt lösa sina 30 obligatoriska timmar på relativt få dagar. För min del slutade det nog på runt 33 och då var jag på akuten i 12,5 timmar i tisdags.. Ett halvt dygn för att sedan sova åtta timmar och tillbaka igen. Ögonen gick i kors när jag tog tåget mot Linköping igen men samtidigt känns det verkligen värt det. Patienterna kommer ju inte till akuten förrän framåt eftermiddagen/kvällen och har sin topp nästan sent på kvällen/natten. Att bara vara där på kontorstid gör alltså att man inte ser sådär värst jättemånag patienter. Med andra ord tror jag att jag har sett mycket av det man kan få se på en kirurgakut, jag har fått sy några stygn och göra en hel del bukpalpationer. En dag mer eller mindre tror jag inte gör sådär värst jättemycket men nu har jag istället en extra dag till att plugga och göra klart sådant som jag borde gjort för längesedan...
Typ grejer inför erasmus-utbytet som jag trodde var inskickade men tydligen inte var det.. 
Nästa vecka är det sista praktikveckan för terminen, sedan slutar vi med två veckor FoF vilket jag tycker ska bli helt fantastiskt! Det här med att sluta inför tenta/jul med att ha praktik gör liksom att man inte riktigt hinner varva ner. Nu kan man liksom börja plugga lite smått, packa i sin egen takt osv. Det kan behövas som uppladdning inför ytterligare en ångestfylld tenta-jul. Jag längtar inte precis.. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0