Fyra veckor ortopedi

Fyra veckor ortopedi sammanfattat i ett blogginlägg. Det låter kanske lite väl mycket men ärligt talat behövs det inte ens ett helt blogginlägg. Det går att sammanfatta ännu kortare:
OP-slav
Venprovtagning
Försäkringspapper
Powerpointpresentationer
Enstaka höjdpunktsdagar på akuten
 
Alltså, mina fyra veckor är snart till ända och av mina hittills 18 dagar har jag nog befunnit mig ca 12 på op. Nu snackar vi inte VFU-op à la Sverige då man får tala om att man är intresserad av att vara med på op någon gång ibland för att se hur det går till. Jag har de senaste tre veckorna varit ortopedens första hakhållare.
Första dagen klev jag darrande in på avdelningen, blev ombedd att ta på mig rocken jag hämtat ut på tvätteriet dagarna innan (över mina egna kläder såklart..) och bara svansa efter på ronden. Därefter morgonmöte och jag blev även första dagen tillfrågad vad jag var intresserad av - mottagning, akuten/olycksfall/trauma eller kanske avdelningsarbete. Mitt svar var självklart trauma. Trauma = "coolt", akuten = viktigast att lära sig. Alltså, jag fick en smekmånadsdag på akuten. Försökte hänga med i vad de tyska kvinnliga läkarna gjorde, sa osv. Medicinsk tyska är än idag efter nästan en månad ett gissel. Det blev en lång dag, nio timmar på praktiken och ingen lunch hade jag fått med mig eftersom jag tänkte att man skulle ha lunchpaus någon gång. Ni som känner mig vet hur bra jag funkar utan mat.. Men umgås man med tyska ortopeder så biter man ihop. 
Från att ursprungligen ha hävdat mitt brinnande intresse för olycksfallskirurgi så visade det sig sedan att jag var "tilldelad" att tillhöra höftteamet. Simple as that. Höftavdelning, höft-op, höftmottagning. Rubbet. Övriga ortopeder har jag ärligt talat inte sett så mycket av sedan dess bortsett från morgonmötena..
Nästa dag var smekmånaden över. 
När jag kom på morgonen var det inte längre tal om att höra/se något av ronden, min uppgift var att direkt övergå i att ta blodprover på patienterna vilket här är läkar/studentgöra, inget sjuksköterskorna beblandar sig med. Med tanke på att venprovtagning är något vi mest gör på skoj när vi har tråkigt/känner att vi vill lära oss något praktiskt därhemma kan jag ju säga att stresspåslaget var ganska duktigt. Töntigt måhända, venprovtagning bör man ju behärska vid det här laget (vilket jag också gjorde, dock beroende på svårighetsgrad på patienten) men när man inte vet var något är, hur något fungerar osv så är man helt enkelt inte så kaxig. Till råga på det är inte sjuksköterskorna här de mest hjälpsamma och läkarna hade jag också problem med hur jag överhuvudtaget skulle våga tilltala dem, med "Ni"ande, när vågar man ens ställa en fråga, ska man be om lov att ställa en fråga osv. Jag uteblev från morgonmötet den dagen ska sägas. Jag fastnade någonstans tillsammans med mina miljoner provrör.
Någonstans i samma vända som jag försökte komma in i rutinerna blev jag också meddragen till operation. Först fick jag bara stå som "åskådare" då en annan student assisterade. Jag var närmast lite tjurig över detta, tyckte att läkarna informerade mig om min överflödighet på ett någorlunda tråkigt sätt. Såhär i efterhand var det väl nästan bästa dagen hittills. 
Därefter har jag nämligen efter så många blodprover jag hinner innan morgonmötet över lag främst dragits med till operation. Höftteamet behöver alltid en extra assistent och normalt sett har de även läkarstudenter som får betalt för att extraknäcka som op-assistent. Nu har de mig. Billigt och bra. Win. 
Tyvärr lär man sig inte särskilt mycket av att hålla hakar på andra sidan av ett sår som man inte ens kan se in i. Man lär sig inte heller några knästatus, fotledsstatus eller axelundersökningar när man ständigt håller ben som håller på att implanteras med nya proteser. Operation åtta-nio-tio timmar om dagen, många gånger utan att jag lyckats få med mig något att äta. Tre-fyra dagar har jag lyckats fly, undkomma, tjata mig till en dag på akuten innan någon hunnit beordra mig något annat. Några dagar har jag fastnat på avdelningen eftersom jag blivit meddragen dit för att komplettera blodproverna och därefter inte kommit därifrån. Jag har suttit och copy-paste-at powerpointpresentationer för chefsläkarronden. Jag har fyllt i försäkringspapper till förbannelse. 
Jag kan fortfarande inte göra ett ordentligt knästatus.
Mina fyra veckor är snart till ända. Jag är rätt uppgiven. Jag har lärt mig en sak - att ta med mig min macka direkt till morgonmötet. Man vet aldrig var man hamnar. Bortsett från det är besvikelsen stor. Läkarstudenter här gör annat än vi gör hemma till stora delar och som utbytesstudent är man inte heller så kaxig/vet inte sina rättigheter. Till råga på allt börjar jag sju på morgonen, måste gå upp fem, slutar dagen oftast vid 4-5. 30 timmar i veckan, lediga fredagar. Det vore något. Mestadels är jag så trött när "arbetsdagen" är slut att jag inte klarar av att göra något mer efteråt. Mina nyfunna vänner här börjar uppenbart tycka att jag är tråkig. Jag har somnat både på bio och teater. 
På onsdag slipper jag ortopeden. Då blir det fem veckor gastroenterologi och hepatologi, magtarm, lever. Inte heller mina önskeval egentligen men internmedicin. Inga operationer man kan tvingas med på. Inte börja 07.00. Förhoppningsvis början på ett lite mer normalt liv i Berlin. 

Kommentarer
Postat av: Camilla

Hör av dig när du kommer hem om du vill lära dig lite knästatus trots allt ;)

2015-04-30 @ 23:03:46
URL: http://www.cosmicuniverse.net/blogg
Postat av: Cecilia

Hej!
Jag hittade till din blogg efter att ha googlat efter läkarstudentbloggar. Jag tyckte direkt att din blogg var väldigt trevlig att läsa!

Anledningen till att jag nu kontaktar dig är för att vi arrangerar vår elfte upplaga av Medrekmässan, en mässa för personal inom vård, omsorg och life science. Torsdag den 29 oktober i Malmö kommer nästa mässa att anordnas.

Den är givetvis gratis att besöka och oavsett om man är vårdstudent, sjuksköterska, läkare, tandläkare, eller intresserad av andra vårdyrken är man varmt välkommen att besöka oss. Detta är en helt unik möjlighet för den som är intresserad av en karriär inom dessa fantastiska och viktiga yrken! På plats har man nämligen möjlighet att träffa intressanta arbetsgivare i form av kommuner, sjukhus, bemanningsföretag etc – alla är intresserade av att träffa och rekrytera personal.

Man har även chansen att lyssna på inspirerande föredrag av inbjudna gästföreläsare och våra utställare, delta i paneldebatt och träffa drivna personer inom samma bransch.

All information hittar du på www.medrekmassan.se. Arrangör av mässa när vi på Medrek Rekrytering, norra Europas ledande internetrekryteringsföretag inom vård och läkemedelsindustri.

Med ett inlägg på din blogg kan vi nå ut till många läkarstudenter som kan ha ett intresse av att besöka mässan, träffa framtida arbetsgivare och knyta viktiga kontakter inför framtiden. Vi är tacksam för all hjälp vi kan få och vill givetvis att studenter ska tycka att det är en intressant mässa att delta på.

Med vänlig hälsning

Cecilia Eklund
Sälj- och marknadskoordinator

Medrek Rekrytering AB
Östermalmsgatan 87 B
114 59 Stockholm
Tel 072 164 74 33
www.medrek.se

2015-05-04 @ 11:54:52
URL: http://www.medrekmassan.se
Postat av: Cecilia

Hej!
Jag hittade till din blogg efter att ha googlat efter läkarstudentbloggar. Jag tyckte direkt att din blogg var väldigt trevlig att läsa!

Anledningen till att jag nu kontaktar dig är för att vi arrangerar vår elfte upplaga av Medrekmässan, en mässa för personal inom vård, omsorg och life science. Torsdag den 29 oktober i Malmö kommer nästa mässa att anordnas.

Den är givetvis gratis att besöka och oavsett om man är vårdstudent, sjuksköterska, läkare, tandläkare, eller intresserad av andra vårdyrken är man varmt välkommen att besöka oss. Detta är en helt unik möjlighet för den som är intresserad av en karriär inom dessa fantastiska och viktiga yrken! På plats har man nämligen möjlighet att träffa intressanta arbetsgivare i form av kommuner, sjukhus, bemanningsföretag etc – alla är intresserade av att träffa och rekrytera personal.

Man har även chansen att lyssna på inspirerande föredrag av inbjudna gästföreläsare och våra utställare, delta i paneldebatt och träffa drivna personer inom samma bransch.

All information hittar du på www.medrekmassan.se. Arrangör av mässa när vi på Medrek Rekrytering, norra Europas ledande internetrekryteringsföretag inom vård och läkemedelsindustri.

Med ett inlägg på din blogg kan vi nå ut till många läkarstudenter som kan ha ett intresse av att besöka mässan, träffa framtida arbetsgivare och knyta viktiga kontakter inför framtiden. Vi är tacksam för all hjälp vi kan få och vill givetvis att studenter ska tycka att det är en intressant mässa att delta på.

Med vänlig hälsning

Cecilia
Sälj- och marknadskoordinator

Medrek Rekrytering AB
Östermalmsgatan 87 B
114 59 Stockholm
Tel 072 164 74 33
www.medrek.se

2015-05-04 @ 11:55:16
URL: http://www.medrekmassan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0