Goda vänner

Igår var jag på en enormt mysig middag hemma hos min vän Emma. Vi var fem stycken från klassen som helt enkelt träffades, åt god mat och pratade och såg på film i varandras sällskap. Jag älskar egentligen den typen av sammankomster, när det är relativt spontant fixat, det behöver liksom inte vara något särskilt. Det viktigaste är gemenskapen. Får hoppas på att det blir mer sådant i framtiden. Vi har blivit alldeles för dåliga på det på sistone. För övrigt så bjöd Emma på Enchilladas. Otroligt gott tycker jag. Särskilt eftersom jag tillhör skaran som tröttnade på vanliga tacos någonstans i sjätte klass efter att ha fått det på varje födelsedagskalas och klassfest man gick på.. Emmas innehöll köttfärs, lök, paprika och lite annat smått och gott som jag faktiskt inte har någon aning om vad det var. Här kommer iallafall min variant som jag också tycker är enormt god, och vill man spara in på kolhydrater/inte gillar tortillabröd så är själva röran jättegod att äta bara som den är.

Enchilladas 4 port

8 små tortillabröd
600 g nötfärs
1 gul lök
3-5 tsk Sambal Oelek
1 burk hot salsa
2 dl lätt creme fraiche
1 (stor) burk majs
2 dl ost (eller lite mindre)

Gör såhär:
Sätt ugnen på 250 grader.
Fräs köttfärsen tillsammans med löken. Tillsätt sambal oelek, salsa och creme fraiche. (Bestäm själv hur starkt det ska vara). Blanda sist i majsen. Lägg röran på bröden och rulla ihop dem. Lägg dem med skåran neråt och strö över ost. Värm i ugnen i ca 10 min tills osten har smält och fått lite färg. (Dock bränner bröden ganska lätt om de är inne för länge)
Servera med sallad och/eller andra taco-tillbehör.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0