Vardagshjältar

En regnig och grå dag som denna vill jag passa på att hylla alla vardagshjältar som finns där ute. När jag säger vardagshjältar så menar jag för en gångs skull inte de (förvisso fantastiska) människor som ger hjärt- och lungräddning till en okänd person ute på gatan. Jag vill hylla de människor som finns där ute och som med enbart en liten gest av medmänsklighet, omtanke, sympati eller kalla det vad ni vill, gör din dag lite bättre.

Jag kom idag springande efter spårvagnen medan regnet duggade ner. Den där spårvagnen var mitt enda hopp om att hinna med tåget och slippa sitta på en kall och grå centralstation och vänta en halvtimme på nästa tåg. Jag fortsätter springa medan spårvagnen släpper på sina sista passagerare och inser att jag troligtvis inte lär hinna. Då plötsligt går en kille fram och ställer sig i dörren och håller på öppnaknappen så att vagnen inte skulle åka iväg. Med ett andfått och stressat frampressat tack hoppar jag på spårvagnen medan killen står kvar vid hållplatsen.
Resten av färden hade jag ett stort leende på läpparna och jag hann tom med mitt tåg. Men faktum är, att även om jag inte hade hunnit så hade jag nog fortfarande behållt det där leendet och tanken på att någon tänkte ett steg längre och ville göra en helt okänd människa en tjänst. 
Det är inga stora uppoffringar det handlar om. Ställa sig i en spårvagnsdörr kan väl vem som helst göra? Men faktum kvarstår, många skulle inte ens tänka tanken.

Därför vill jag hylla dessa små, osynliga vardagshjältar som faktiskt kan göra hela din dag tio gånger bättre!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Sant så sant(;

2010-09-15 @ 14:20:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0