NM Lund

Bättre sent än aldrig, dags att skriva lite igen kanske.
De veckodagar jag just lagt bakom mig är inte så värda att nämna egentligen, har åkt mellan skolan och mitt rum och pluggat/inte pluggat och allt annat som hör vardagen till.
Mer värt att nämna är väl vår tripp ner till Lund helgen som gick. Ni som läst innan har väl sett att jag har nämnt kärleksakuten lite då och då. Kärleksakuten är en underorganisation till en stor paraplyorganisation som heter IFMSA (International federation of medical students' associations), helt enkelt läkarstudenter som engagerar sig i olika projekt (oftast med någon form av koppling till utbildningen, ex kärleksakuten, nallesjukhuset som åker runt på dagis och plåstrar om barnens nallar för att vänja barn vid läkare etc.) Samt hundratals andra. Organisationen finns världen över och på alla kårorter i Sverige där läkarlinjen finns (Örebro är på gång att starta upp)
I helgen var det alltså nationellt möte för IFMSA i Lund och vi åkte därför i ett gäng bilar från Linköping. Efter att ha startat runt tre på eftermiddagen så var vi inte framme förrän halv tio på kvällen, trots att den egentliga sträckan var runt 40 mil.. Det blev en liten tripp förbi Ulricehamn och tillbaka till jönköping där vi kört av fel. Ett stopp på McDonalds som blev längre än planerat, samt dålig navigation i Lund. Fredagkvällen blev därför inte alltför lång, installation i "bunkern" vi skulle sova i och sedan en kort utgång på Hallands nation var vad vi trots allt klämde in. Tyvärr var jag alldeles för trött för att uppskatta Hallands nation tror jag, så när vi gick och la oss var jag ärligt talat ganska grinig och hade lågt hopp om helgen.

Upp tidigt på lördagen, bort till "Biomedicinskt centrum, BMC" där Lunds läkarstudenter tydligen håller till. Vi försökte fräscha upp oss så gott det gick, duscharna hade vi inte direkt tillgång till just då. Ingen kände riktigt att man hade tid till det i vilket fall.
Under dagen fick vi ett antal riktigt intressanta föreläsningar på temat Genus, bl.a. en om "hur pojkar blir till män" och lite annat. Dessutom fick vi se en teaterföreställning med "skabbteatern" som onekligen var intressant, men också väldigt bra.
Frampå eftermiddagen var det så äntligen dags att byta om inför kvällens sittning. Eftersom IFMSA firade 60 år var det tema årtionden och vi från Linköping hade fått 00-tal.. Det självklara valet var därför schtekare. Det var solpuder, vita shorts och rosa pikéer, backslick och dyra brillor och vi var redo för kvällen.
Efter en temaenlig kårdrink i/på/vid? Lundagård gick vi vidare till Östgöta Nation där det hölls en hejdundrande sittning. Alla kårorter hade ju dessutom en tidsenlig dans som man skulle framföra. Vår hade ju kronologiskt kommit sist och vi hade därför en sjukt taggad/stökig/glad publik. Tyvärr vann vi inte trots detta.
Kvällen fortsatte därefter med dans, någon som hoppade väldigt hårt på min fot etc. Det blev ganska sent och på söndagen krävdes det en del kaffe och godis för att hålla sig vaken på föreläsningarna. Det blev en workshop om tjej-/killtidningar och en kramcirkel och efter lunch var det dags att köra hemåt igen, den här gången hittade vi faktiskt hela vägen.
Jag fick alltså mitt besök i min önskade studentstad. Lund är fantastiskt, atmosfären är oslagbar. Trots detta så skulle jag nog inte byta nu om jag kunde. Jag har fått alldeles för många fina vänner här och jag har dessutom kommit fram till att studentlivet beror inte av staden du är i, utan vad man gör och hur man gör det. Jag är övertygad om att mina historier från studietiden kommer att vara minst lika bra som någon från Lunds'.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0