Ändringar

Det har blivit lite si och så med uppdateringen de senaste dagarna.
Det blev kravall i torsdags trots allt. Lite övertalning, ökad pepp och en inställd föreläsning dagen därpå ledde till att jag efter vår ost- och vinkväll med våra mentorer drog på förhäng hos S och sedan vidare på årets första torsdagskravall. Såhär i efterhand kan jag bara konstatera att det var ett bra val, jag hade riktigt trevligt, blev inte för sen hem och inte alltför trött dagen därpå heller. Alltid kul när saker överraskar en positivt.
Det var därför inte alltför segt att masa sig upp till skolan klockan åtta igår för att ha labb i hjärt- och lungstatus. Nu är jag därför proffs (nåja) på att inspektera, palpera (känna), perkutera (knacka på ryggen för att höra patientens lungor) och auskultera (lyssna på hjärta och lungor med stetoskop) och kan helt och hållet avgöra om patienten är hjärtsjuk eller lungsjuk eller bara har ont i foten. 
(Som alltid så är man absolut inte proffs första gången men bara att prova på och lära sig metoderna är verkligen roligt. Vi ska köpa egna stetoskop nu också och när jag väl får mitt pearly pink i handen kommer allmänheten i min omgivning inte att gå säker. Det kommer att bli statusundersökningar både här och där. Träna träna!

Jag får väl erkänna att min energinivå igår dippade någonstans efter lunch lagom till att dagens enda föreläsning skulle vara men jag vaknade faktiskt ganska snabbt igen. Vi hade en jättebra föreläsare som trots sin inledning om att "det här kommer inte att vara en rolig föreläsning, det är inte särskilt intressant, det är en aning krångligt och ja, tråkigt" så var det nog faktiskt bland den bästa föreläsning jag varit på på länge. 1,5 timme blodtrycksreglering med massa olika reglermekanismer och det ena och det andra, trots detta satt jag synnerligen vaken nästan hela tiden. Föreläsaren var av den där riktigt, riktigt bra typen. Jordnära, kunnig, rolig och informativ på ett pedagogiskt sätt. Helt fantastiskt. Sedan hör väl till saken att jag faktiskt tycker att det där med blodtryck är rätt spännande av någon anledning. Det är så mycket i kroppen som hänger på det, mycket mer än man tror. 

Gårdagen fortsatte med långfika med L och S, vilket var grymt trevligt. Efter en lång vecka med väldigt lite kontakt med varandra var det kul att uppdateras om läget både här och där. Senare på kvällen blev det även "inflyttningsfest" hos J med både läkare och sjukgymnaster från alla möjliga terminer. Det var trevligt men det blev en relativt tidig kväll, kravallen satt trots allt fortfarande i kroppen, eller om inte annat sömnbristen efter den. Dagen har idag tillbringats på biblioteket ett antal timmar. Just nu läser vi om njurarna som har så sjukt mycket skrivet om sig så man inte vet vart man ska ta vägen. Allt är bara jätteinvecklat och drygt att läsa samt utspritt över väldigt många sidor. Suck.
Ikväll blir det tjejkväll hos S med thaimat, äpplepaj och film. Det ska bli helt amazing, mys på hög nivå!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0