One day

Okej, så här kommer den slutligen, recensionen av filmen "One day", baserad på boken med samma namn.
Först och främst, man ska aldrig hypa en film alltför mycket innan man ser den, det gör en mest besviken. Kanske var det vad jag har gjort för mina vänner som inte har läst boken och därmed kanske inte fick en lika bra bild av det hela som jag fick och därmed inte var alltför nöjda. 
Själv kan jag inte påstå att jag är besviken, det är en fin film och jag satt minsann och grät i slutet trots att jag vet precis vad det går ut på. Trots det så är det som vanligt det gamla problemet med att göra film av en bok, det blir aldrig samma sak och man kommer alltid att missa detaljer som är både mer och mindre viktiga för storyn och som skapar den där känslan när man läser boken. Eftersom hela historien dessutom bygger på kapitel från vad som händer på ett visst datum under tjugo års tid så blir det lätt väldigt mycket hoppande när det ska tryckas in i en film på 100 minuter. Man får bara en liten bild av hur och varför vissa saker händer och filmen blir därför ganska rörig. Trots detta är det väldigt fint skådespeleri och historian är ju i grund och botten densamma.

Filmen hade alltså mått bra av att ha fått ett lite mer väl genomtänkt manus, alternativt fått en timmes extra speltid. Jag kommer säkert att vilja se den igen, men boken kommer alltid att vara min baby. Filmen blir ju däremot inte sämre av att Jim Sturgess är drop dead gorgeous och att kärlekshistorian spelas så fint. Tre toasters av fem får det nog bli.


(Att recensera mina recensionsskills hade kanske varit mer på sin plats)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0