Idiot+cancerpinne

Hade allt varit optimalt hade jag suttit på Lisbergs gråa asfalt i detta nu. Med min syster vid min sida och solen i ansiktet.
Allt är dessvärre inte optimalt.  Jag åker inte hem förrän nästa helg då jag faktiskt nästan måste och att åka hem två helger i rad blir tyvärr lite väl jäktigt. Istället sitter jag i mitt rum, försöker tagga för kvällens kravall ensam och plugga klart veckans basgruppsfall för att förhindra att jag behöver plugga i helgen. Vilket jag förvisso kommer att få göra ändå men man kan ju alltid underlätta lite för sig själv.


Ironin i händelsers timing är skrattretande ibland.
Jag blir arg, irriterad och sjukt förbannad. Vi utsätts för risker varje dag, att gå över gatan är egentligen livsfarligt osvosv. Trots detta så förstår jag inte varför vissa människor vill utsätta sig för ännu större risker, frivilligt!?


Som eventuella läsare som hänger med så läser vi nu lungor, respiration, andning. Det köret. Dagens övningar har bestått av TBC-test (man sprutar in lite under huden och ser om man reagerar, isåfall har man på ett eller annat sätt utsatts för TBC och har bildat antikroppar). Andra delen av dagen hade vi laboration i spirometri. Som  bakgrundsfakta är spirometri helt enkelt att man blåser i en apparat för att kontrollera sin lungkapacitet utifrån olika förutsättningar. Uppföljningen av spirometrin innehöll även hur en spirometri visar sig hos en lungsjuk patient, t.ex. någon med KOL (Kroniskt Obstruktiv Lungsjukdom), vilket är en rent fruktansvärd sjukdom, lungorna dör helt enkelt lite i taget tills du knappt klarar av att andas själv och dör. KOL orsakas till stor del av rökning och många som drabbas slutar heller inte att röka utan förvärrar själva sin sjukdom genom att fortsätta.
Timmen senare när jag kommer ut från labben står en kvinna i övre medelåldern och suger nöjt på sin cigarett. Jag blev så fruktansvärt förbannad. Jag hade lust att gå fram till henne, skrika åt henne, skälla ut henne efter noter. Sverige är såpass upplyst idag att det inte finns en jävel som inte känner till riskerna med rökning. Trots detta är det fortfarande runt 14% av svenska befolkningen som röker. Med andra ord, 14% av Sveriges befolkning är i-d-i-o-t-e-r. Jag skäms! Det spelar ingen roll att Sverige är ett av de länder där en relativt "liten" andel av befolkningen röker. 14% är fortfarande en jävla massa människor och det är jag, du och våra barn som kommer att få betala för deras lungsjukdomar sedan. Jag har inga planer på att bli lungläkare, men teoretiskt sett är det dessutom jag och mina kursare som dessutom kommer att få ta hand om de här människorna när de håller på att dö av något mer eller mindre självförvållat sedan, samtidigt som det finns människor som bara råkat illa ut och trots detta får eventuellt sämre vård.
Självklart ska man som läkare vara villig att erbjuda bästa möjliga vård till alla, det handlar inte om det, men jag kommer nog alltid att vara irriterad över lungcancerfall och KOL-patienter som hade kunnat förbättra sin situation själva.
Jag vet att detta är kontroversiellt och att det finns många andra saker som vi utsätter oss för som också är skadliga för oss, såsom alkohol och dålig mat. Och ja, det är fruktansvärt dumt det också men jag låter det vara ett annat kapitel. 
Jag är snart 20 år gammal och har aldrig tagit ett bloss i hela mitt liv. Kalla mig pretto om ni vill och att mina åsikter bara är vinklade från mitt håll.
Jag står för vad jag tycker.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Håller dig även om det finns många andra sätt att förstöra sin kropp på som inte är bättre; alkohol, droger, för mycket och fel mat, stillasittande (hm...). Ska vi betala sjukvården för sådana patienter? Men visst tobaksanvändning är väldigt korkat. Du kanske kan gå med i en viss fågels kampanj mot rökning :-)

2011-09-16 @ 20:45:50
Postat av: Camilla

Har just skrivit ett inlägg om en rökare och alla hennes "rättigheter" (hon är kränkt för att hon inte får en operation). Håller helt med dig, och har heller aldrig tagit en cigarett. Måste dock säga att av Sveriges 14% rökare måste läkarstudenter som röker vara bland det mest idiotiska någonsin. Vi borde veta bättre.

2011-09-16 @ 21:14:17
URL: http://cosmicuniverse.net/blogg/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0