1.4.12

Jag gör inte många knop idag alltså. Det har ingenting att göra med några men från gårdagen, de existerar faktiskt inte, trots att det blev relativt sent och jag var som vanligt rätt tidigt uppe. Snarare att jag är fullkomligt oinspirerad och ointresserad av att ta tag i fallet till imorgon. Vi har både ett fall samt en seminarieuppgift som mer eller mindre handlar om den "biopsykosociala modellen" (en modell från 1977 för övrigt..) som jag ju faktiskt redan gnällt över i bloggen en gång redan, besparar er en upprepning. Hursomhelst så har jag ingen som helst motivation till att läsa om det, jag vet att det är viktigt att komma ihåg att psyke och fysisk hälsa hänger ihop men sen då, kan det inte räcka där? Gnöl.
Hursomhelst, idag har jag varit och tittat på den jättefina lägenhet som jag troligtvis kommer att flytta in i i början av augusti. Allting verkade ärligt talat jättebra och det känns som att jag har haft sådan fruktansvärd tur. Allting verkar jättebra, lägenheten är fin och tja, det har potential helt enkelt. Två månader till i Ryd ser det ut att bli med andra ord. Vägen dit var ju å andra sidan helt sanslös, för en vecka sedan promenerade jag i linne (!) till Tornby, idag åkte jag buss in till centrum med snålblåst och snö(!!!!!) i ryggen. Usch. 

I morse överraskade jag T med nybakade frallor till frukost, efter att ha fått förvissa honom om att det inte var ett aprilskämt. Sjukt praktisk med kalljäst deg som man gör på kvällen, ställer in i kylen och jäser över natten och sedan blir det jättegoda bröd efter någon halvtimme på morgonen. Receptet var så himla bra att jag kanske ska lägga upp det här, om inte annat för att inte glömma bort det själv haha. 

25 g jäst
4 dl vatten
1 dl mjölk
1 msk honung
1,5 tsk salt, gärna havssalt
570 gram vetemjöl special (9,5dl)
60 gram grahamsmjöl (1 dl)

På kvällen: Rör ut jästen i lite av vattnet. Tillsätt resten av vatten och mjölk när jästen är upplöst.
Häll i salt och honung och sist mjölet.
Blanda snabbt ihop till en deg i en stor bunke med en slev. (Ej maskin.) Degen ska vara lite kladdig.
Pudra över lite mjöl och låt gärna stå framme i rumstemperatur ½ tim och sätt sedan in i kylen för att jäsa över natten övertäckt med en bakduk eller plastfolie.

På morgonen: Häll upp degen på mjölat bakbord. Knåda inte. Tryck ut degen till en rektangel ca 2 cm tjock och dela den i cirka tio bitar.
Pudra över lite mjöl för synintrycket! Lägg över på bakpappersklädd plåt. Grädda i 225 º i ca 15-20 minuter.

Måste kanske börja med den där biopsykosociala grejen nu ändå, om inte annat så att jag kan lägga det bakom mig. Hmpf.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0