Vitt och kallt.

"Antibiotika kan framkalla illamående ock kräkningar". Ja, sannerligen, så sant som det är sagt. Efter en hel förmiddag med antibiotikaplugg vill jag bara spy på alltihop. Hundratals läkemedel som alla slutar på -in, -am, -om, -em, -il och ol. Alla med samma syfte, att döda elaka bakterier men med olika angreppssätt, verkningsmekanismer, biverkningar och bakteriespecificitet. Jag har ingen aning om vad jag förväntas kunna. På klinik använder man väl ändå bara checklistor där man letar fram sjukdom, bakterie och får svaret på rätt antibiotika. Men jag vet att vi måste kunna grunderna, självklart, som med allt annat. Trots det så snurrar det faktiskt i huvudet på mig, det kommer att ta ett tag att banka in det här.
 
Linköping har bestämt sig för att bli vitt. Och kallt. 10 minus och konstant snöande sedan i morse (ovanpå den fd. snö från förra veckan som nu blivit till is och ligger förrädiskt under snön och lär orsaka en hel del arbete för akuten i form av collumfrakturer hos gamla söta damer). 
Snön är fin men jag tycker inte om årstiden och hela grejen i sig. Det finns anledningar till att jag aldrig någonsin vill bosätta mig i Norrland, det här är en av huvudorsakerna. 
 
Ikväll ska jag på Consensus tacksittning. Consensus, kåren alltså. Jag har varit kursrepresentant och därmed tydligen också kårkorrespondent. Då får man gå på tacksittning. Julbord på Hg. Det ska bli trevligt, en del folk jag känner, förhoppningsvis god mat (slippa laga mat och diska dessutom) och en lite mer avslappnad kvällsaktivitet än  det tenderat att bli den senaste tiden. Imorgon ska jag på gynpalpation och känna på en livmoder. Det ska bli häftigt som tusan. Fast nu ska jag visst iväg på strimma, tiden sprang iväg helt plötsligt.. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0