Frihet

Sedan drygt ett dygn tillbaka är jag färdig, fri, ledig eller vad man nu ska kalla det.
Jag känner hur spänningen och stressen från de senaste tre veckorna långsamt släpper. Eller är det kanske snarare den senaste terminen? T1 var en intensiv termin, mycket för att allt var så nytt, man visste inte hur man ens skulle ta sig igenom ett kapitel i en bok medicinsk facklitteratur. Än mindre hur mycket man behövde plugga till varje basgrupp. Vad histologi och rosa celler i mikroskop var hade man ju inte heller någon aning om och man upplevde sluttentan som ganska tung, mest för att man inte visste hur man skulle hantera det. Dessutom blev man nollad och för att sedan själv bli fadder och börja planera nästa nollning.
Trots allt detta så var T1 ganska trevligt och T2 har ärligt talat i många avseenden varit ett rent helvete i jämförelse. Man har pluggat som ett djur till större delen men ändå känt sig konstant otillräcklig och dålig. Alltför mycket att göra, i alltför stora och vitt skilda teman samt en påbackning av strimmadagar och annat har gjort att terminen mest blir rörig, osammanhängande och allmänt stressig. 
Fick en pik av en tidigare klasskamrat som pluggar medicin utomlands och gav mig en del spott och spe för att svenska läkarstudenter är för dåliga på anatomi. Å andra sidan så läser vi större delen av kroppens anatomi på fyra veckor, min tidigare kamrat på närmast en termin om jag har förstått det rätt. 
Jag säger inte att T2 inte har varit lärorikt och spännande, för det har det. Jösses vad mycket jag har lärt mig, jag börjar ärligt talat att känna mig rätt smart. Trots det så är det något fruktansvärt skönt att lämna T2 bakom sig, omtenta eller inte, oavsett vad det blir. Det får bli problemet senare, bortsett från det så är jag och T2 SÅ färdiga med varandra.. Den praktiska tentan gick trots allt helt klart över förväntan eller vad man ska säga, både anatomin och mikrobiologin hade jag sådan fruktansvärd tur med eftersom det var vad jag hade tvingat mig själv till att gå igenom dagen innan, exakt de saker jag utsattes för. Tror att jag hade någon på min sida igår, fredagen den 13 till trots. Histologin hade jag ju också ganska bra koll på, även om jag blev rätt ställd av de många oväntade frågor amanuensen ställde. Det kändes lite sådär, så vi får väl se hur det slutar.. Nu är det sammanställningen vi väntar på, 28 januari kan inte komma för snart.. 

Efter tentan blev det ett gympass, en shoppingsväng på stan med L, följt av marängsuisse-firande hemma hos C. Det där med tentafest blev det inte så mycket av, fas 8 kom liksom av sig lite pga svårorganiserade klasskamrater. Planen blev istället att gå till Villevalla pub men även det grusades av en överfylld lokal som inte tog in fler. Det blev några glas vin hos E till sent innan det slutligen rullades tillbaka till Bk4. 

Nu är det istället sjukdomsmekanismer nästa. Innan dess ska jag dock tillbringa en vecka hemhemma, bara slappa, dra runt i Göteborg och förhoppningsvis hinna umgås med familj och gamla vänner vilket jag inte hade någon som helst tid till när jag var hemma senast. Utöver det så tänkte jag även hinna med att klippa mig, samt att fylla 20 under min tid hemma. Det känns rätt sjukt ärligt talat, känner mig gammal på något sätt, trots att jag som vanligt, ständigt är yngst.. 
Nu ska jag skruva upp Håkan Hellström i min iPod och långsamt känna hur havet rullar allt närmare. Det känns rätt fint faktiskt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0