Beloved ones

Min syster fyller år om en vecka, sweet 16 och allt tom. Eftersom det var bättre för mig att åka hem den här helgen (läs fler dagar att vara hemma) så blev det därför födelsedagsfirande idag istället. Det hela resulterade i kycklingsallad till lunch/middag samt att jag ägnade förmiddagen åt att knåpa ihop en hallonmoussetårta på browniebotten genom att slå  ihop ett par olika recept jag hittade. Det blev syndigt gott, enligt mormor kunde hon inte minnas när hon senast åt en så god tårta och jag tror att syster E var nöjd också. Vi har lite olika smak med det där hon och jag, jag var sjukt nöjd med dagens tårta och tyckte det var jättegott men i största allmänhet är hon mousse/frukttårtegillare, jag är konservativ och prinsesstårtefreak. Nyttigt är det ju inte oavsett vilket man äter, men som någon konditor sa för ett tag sedan, bakverk äter man inte för att det ska vara nyttigt, det är ingen idé att försöka göra lightvarianter, det är liksom inte det man vill ha. 
Hursomhaver, receptet finns här nedanför, kan verkligen rekommendera den. Ska försöka att få upp en bild när jag väl  lyckats få ihop min iPhone och dator.

Det har varit en fin helg hemma. Jag kom hem sent i torsdags kväll, lyckades trots det att äta middag med syster som  ändå kom hem sent från fotbollsträningen. Större delen av fredagen tillbringade jag ute på altanen med min patologibok och solen i ögonen, tror aldrig att jag känt livslusten komma tillbaka på det sättet innan. På kvällen var det som sagt dags för middag med mitt fantastiska gymnasiegäng, framgångståget rullar vidare och det känns som att folk börjar komma på det klara med vad de vill och vart de är på väg. Vi kanske inte är lika vilsna som runt studenten längre?
Igår njöt jag av en fika i sällskap av W som jag inte träffat på länge, ett kärt återseende och trevliga samtal på en skön nivå. Vissa människor saknar man verkligen att ha på närmare avstånd. Därefter blev det en sen "lunch" på guldhedstornet, ett av Göteborgs vattentorn som har inrett med ett café högst upp. 360 graders utsikt över Göteborg med hamninloppet, Guldheden, bort mot Mölndal och tja, 360 grader panorama helt enkelt. Dessutom något av stans bästa räkmackor.

Helgen har gått för fort, som vanligt. Tack och lov tycks det bara bli två veckor tills vi ses igen då jag verkar lyckas få upp familjen om två veckor. Det blir skönt, ibland känns faktiskt avståndet längre än någonsin. 
Dags att återgå lite till inpluggandet av morgondagens basgrupp och om några timmar är jag tillbaka i Linkan igen. Sjukt vad det rullar.

 

Hallonmoussetårta på browniebotten

Till en form på 18 cm i inre diameter
50 g choklad
75 g smör
0,75 dl socker
1 ägg
0,75 dl mjöl

Till en form på 22 cm i inre diameter
100 g choklad
150 g smör
1,5 dl socker
2 ägg
1,5 dl mjöl

Till en form på 24 cm i inre diameter:
150 g mörk choklad
250 g smör
3,5 dl socker
3 ägg
2,5 dl mjöl

1. Smält choklad och smör. Häll blandningen över sockret och vispa med elvisp en stund så allt blandas och svalnar en aning.
2.Tillsätt äggen ett i taget under ständig vispnig.
3.Tillsätt mjölet. Häll i smord och bröad form eller form klädd med bakplåtspapper, helst en form med löstagbar kant.  
4.Grädda i mitten av ugnen 185 grader i ca 30 minuter. Ta ut och låt svalna. 

Hallonmousse
(räcker mer än väl till den största botten, det blir tom lite över, så det går att minska ner mängden av moussen)

Hallon 225 g
Socker 100 g (eller lite mindre)
Gelatinblad 3 st
4 dl lättvispad grädde

1.Tina hallonen om de är frysta och mixa dem sedan med stavmixer/matberedare/mosa dem genom en sil. 
2.Blanda hallonpuré och socker i en kastrull.
3.Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten ca 10 min & smält sedan i kastrull.
4.Värm hallonpurén och sockret till 20 grader.
5.Blanda i det smälta gelatinet i hallonpurén och vänd sist ner den lättvispade grädden.
6.Bred moussen på chokladbotten och ställ  in i kylen tills moussen stelnat.

Garnera med passionsfrukt eller något annat trevligt.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0