EKG

Börjar bli lite uppgiven över kostnaderna för alla böcker vi kommer att behöva den här terminen. Hittills har jag bara köpt en patologibok samt att min internmedicin är på väg någonstans med posten. De två tillsammans har kostat runt 1800. Vi har nu börjat att jobba med EKG, hur man tar EKG och framför allt hur man avläser dem. Det finns en jättebra bok till det, den är svensk, pedagogisk och med bra och tydliga bilder. Den är på ca 300 sidor. Den kostar 700 kronor.. Med andra ord lika mycket som min patologibok från USA på 1000 sidor kostade..
Det är rätt frustrerande hur dyr medicinsk litteratur är till att börja med för att sedan inte tala om vad det kostar så fort det är svenska varianter av något, EKG är dessutom ett trubbel eftersom det är en klar fördel att läsa svenska böcker eftersom vi tydligen inte använder riktigt samma system som i USA. Utöver dessa är det även bra att ha en bok i klinisk fysiologi samt en i klinisk kemi. Om jag går och köper allihop kommer jag att ha köpt sex böcker den här terminen, till en kostnad av, tja, jag orkar inte ens räkna på det. Visst, CSN är inte så himla lite pengar ändå etc etc men det svider faktiskt ändå när man inte har mycket annat val än att faktiskt punga ut med de där pengarna så att det kan bli ytterligare lite trängre i bokhyllan. Inte mycket att göra åt.
Hursom, vi har som sagt börjat pyssla med det här med EKG varför vi idag hade en övning i hur man sätter elektroder och faktiskt tar själva EKG't, samt en start till att börja jobba med tolkningen. Jag anmälde mig som testperson för EKG't och eftersom vi var två basgrupper blev det därmed upphovet till en tjejgrupp och en killgrupp. Bortsett från det konstiga i situationen att ha sju tjejer som står över en när man är avklädd på överkroppen, samt ett flertal av dem som trycker runt ens bröst och letar och räknar revben, så var det ju ingen fara med det och det kändes fint att få ut den rosa pappersremsan med att jag inte verkar ha några akuta hjärtproblem. 
EKG är rätt knöligt såhär i början, det är många regler hit och dit, kurvor som ska bedömas och plötsligt håller vi på med fysik och vektorer igen. Det är liksom lite av att behöva ställa om huvudet och tankesättet, börja tänka själv och inte bara proppa in en massa information. Än så länge är vi framme och nosar på det, försöker att lära oss grunderna och det känns som att det är som en kod man måste knäcka, samt en massa övning på det. Någon gång ska vi väl klara av det här också, vi måste bara lära oss vilket håll man ska lägga linjalen åt först och vilken av skalorna som ska användas.
Just nu sitter jag och väntar på T som skriver tenta, vi ska ut och äta på Hg ikväll är planen. Imorgon blir det föreläsningar på engelska (!) och basgrupp, skönt nog så verkar jag vara bland de som kommit längst med basgruppsplugget. Skönt det. Den här terminen har jag faktiskt, bortsett från omtentaperioden, lyckats med att faktiskt ha tagit mig igenom i princip hela fallet till basgruppsgenomgångarna. Det känns skönt och jag hoppas att jag faktiskt börjar få lite av den där strukturen jag alltid önskat mig.
Jag kanske borde hugga tag i mina akut kopierade sidor från bibliotekets REF-ex av EKG-boken så att jag får koll på de där hjärtinfarktkurvorna också, så kan jag säga att jag faktiskt är helt färdig inför imorgon. Det vore ju faktiskt rätt fint.

Kommentarer
Postat av: Camilla

Skippa Jerns EKG, iaf till en början - man kan låna den på bibblan. Själv höll jag mig till Klinisk Fysiologi, den senaste versionen har en väldigt bra sektion om EKG. Ang ditt andra inlägg om vilken patologibok så funkar Basics alldels väldigt utmärkt.

2012-03-08 @ 21:51:04
URL: http://cosmicuniverse.net/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0