Grammatik

Vill be om ursäkt till eventuella uppmärksamma läsare. Jag vet att det inte heter "att göra en höna av ett ägg", det skulle naturligtvis stå fjäder. Jag skyller mina falerande grammatiska kunskaper inom det svenska språket på de kilo engelsk, medicinsk facklitteratur jag läser varje dag. 
Efter noga funderingar har jag faktiskt kommit fram till det. Alltså, det är ju ett ständigt, stående skämt att läkare inte kan skriva, vare sig handstilsmässigt eller grammatiskt. Tragiskt men sant så får jag nog erkänna att det har mycket med litteraturen vi läser att göra. Sida upp och sida ner med engelsk text som man sedan försöker göra handfallna försök att översätta till någon form av svenska i sina anteckningar. Det är svengelska, direktöversättningar och ord som åtminstone liknar ursprungsordet som tränger sig in. Inte konstigt att läkares journalanteckningar ser ut som de gör. Det finns helt enkelt inga svenska översättningar, än mindre några som refererar till det man läst så att man faktiskt förstår vad det är som menas. 
Ibland när jag läser igenom mina anteckningar är det faktiskt så att jag skäms och är lycklig att min svensklärare aldrig kommer att få se dem.
Idag är ytterligare en redovisning avklarad. Vår farmakologilab är nu ett minne blott, nåja, jag måste å andra sidan läsa in den så att jag verkligen fattar vad det faktiskt är vi har gjort. Nästa vecka börjar vi på nästa tema, cirkulation-respiration-erytron-njurar och ska gå in på en del hjärtsjukdomar samt EKG-tagning. Som uppvärmning är helgens basgruppsfall om atheroscleros (kärlkramp/kärlförtjockningar). Det är ändå rätt intressant men pluggställningen att sitta på bussen med datorn i knäet att anteckna på och boken man läser ur ligger på sätet bredvid. Då är det ändå den bästa lösningen jag lyckats hitta hittills.
Om ett par timmar sitter jag äntligen hem-hemma igen och får MAT! Är dödligt hungrig nu, gnrf. Imorgon blir det middag hemma hos S med hela gymnasiegänget. Det ska bli helt fantastiskt. Sedan har jag och min syster eventuellt lite planer för helgen, jag hoppas att det blir av, det vore sjukt nice.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0