Framtid?

Sitter och försöker komplettera, repetera, fixa iordning mina anteckningar. Vårt förberedande tentagruppsmöte i söndags tog mig ner på jorden, rubbade min verklighetsbild en smula. Om en månad ska jag åka hemhem och påbörja tenta-p. Innan dess ska vi ta oss igenom ett helt immuntema och jag som knappt minns vad vi har läst tidigare den här terminen. 
Man har liksom sjunkit in i någon FoF-dvala, begravd under vetenskapliga artiklar, studiedesigner och kvarlevor av miljömedicinen som plockats bort till den här terminen men ändå är kvar, mest för att fylla ut tiden. Vi läser nu evidensbaserad medicin, för andra gången på två veckor. Mest för att fylla ut tiden. Imorgon är det sista etikstrimman, om omskärelse. Har inte börjat läsa igenom artiklarna men det går väl att göra lika snabbt som alltid ikväll. Man brukar snappa upp tankar och funderingar kring det då. På fredag är det dags för avrättning. Epidemiologiseminariet, där vi ska presentera "studien" vi lagt upp, försvara den inför våra opponenter och bli sågade för alla fel den innehåller. Förhoppningsvis blir det trots allt en genomförd uppgift, utan några eftergifter i form av kompletteringsarbeten. Så jäkla svårt kan det väl inte vara?
 
Komplettering var det ja, mina anteckningar har i vissa fall en del brister. Bröstcancerfallet hade t.ex. ingen morfologi fram tills nu. Hur saker och ting ser ut i mikroskop kan vara det tråkigaste jag vet, men likförbannat kan de ju fråga på det på tentan. Lika bra att ta det säkra före det osäkra. Även prostata- och testikelcancer har fått sina uppdateringar. Det gäller att vara förberedd. Eftersom jag förra tenta-p satte 80% på tentan utan att ha öppnat en enda bok, utan använde mig enbart av mina, samt Cs anteckningar, så känns det som att det är the way to go. Jag vet ju att mina anteckningar är precis vad som står i böckerna ändå. Bara översatt på svenska och utan att behöva kånka på böckerna. 
 
Det blir en vecka hemma den här julen. Sju dagar, varav jag kommer att plugga fyra eftersom vi valde att ha två repetitionsdagar i slutet av tenta-p. 24, 25 och 26 december kommer att vara helt pluggfria. Utöver det är visst ingenting heligt längre dessa dagar. 
 
T5 kommer att bli en lugn termin för mig har jag bestämt. Eller ja, lugn utöver skolan. Jag har avsagt mig så gott som alla extrauppdrag jag har och har haft, inget mer studiesociala, inget mer kursrepresentant och absolut inget temagruppsrepresentant. Och obduktionsamanuenserna ville visst inte ha mig. Fikaansvarig i kärleksakuten är jag visst ett halvår till, men det kan man ju leva med. 
Med andra ord, i vår är det jag, bara jag. Det ska bli enormt skönt även om jag sannolikt, om jag känner mig själv rätt, kommer att bli nipprig efter ett tag. Men jag behöver nog det lite, slappna av, koncentrera mig på det som är viktigt. Vill inte sitta med ett "sommarlov" med omtenta på T5. Även om risken alltid finns ändå. Men det går ju att snacka nu. T4 skulle ju också bli lugnt var planen. Det gick ju sådär. Men nu har jag nog bestämt mig. Ja, det har jag faktiskt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0